måndag 3 november 2008

Novellen Slå följe


Den här veckan ska vi läsa en novell. Den heter "Slå följe". En novell är en kort bok eller berättelse. Idag har vi översatt ord till våra hemspråk. Vi har också lyssnat på början på novellen på internet. Här kan du lyssna igen på novellen.

Novellen handlar om en kille och en tjej i Stockholm. De är kära i varandra, och ska träffas utanför en biograf. Killen tar tunnelbanan och så får han problem. Vad händer?
Lär dig orden och lyssna och läs novellen flera gånger. Då lär du dig mycket svenska. Hoppas att du kommer att gilla den. Hälsningar, Fredrik.
Mannen skriver ett brev till sin bästa vän
Hej Amanda!
Hur mår du? Jag är mycket ledsen, för jag är olyckligt kär. Jag träffade en tjej. Hon heter Karin. Jag är kär i henne. Vi bestämde att vi ska gå på bio. Jag tog tunnelbanan. Där träffade jag en gammal dam. Hon blev ensam och behövde hjälp. Jag hjälpte henne hem. Hon gick långsamt. Jag kom inte i tid till Karin. Jag har inte hennes telefonnummer eller adress. Vad ska jag göra? Hälsningar, Honar.

Inga kommentarer: